Anasayfa | Yazarlar | Sıtkı Zilan | Kürdlerde Birlik Sorunu

Kürdlerde Birlik Sorunu

Yazı boyutu Decrease font Enlarge font
image Birlik olmadan dirlik olmaz.

Milletler için ittifak-birlik hayatidir. Bizler de ihtilaf illetinden ancak bununla kurtulabiliriz. Üzerinde ittifak edeceğimiz konuların-önceliklerin tespiti ve bu önceliklerin elde edilmesi için araçlara ihtiyacımız vardır. Bugün için hepimizi temsil eden bir devletimiz, milli bir örgütümüz yoktur. Parçalı durumumuz fiiliyatımıza da yansımaktadır. Milli düşünmek ve milli davranmaktan ziyade, kendi örgüt, cemaat veya gurup aidiyetimizle işler yapmakta ve yol almaya çalışmaktayız.

KÜRDLER’DE BİRLİK SORUNU


Milletler için ittifak-birlik hayatidir. Bizler de ihtilaf illetinden ancak bununla kurtulabiliriz. Üzerinde ittifak edeceğimiz konuların-önceliklerin tespiti ve bu önceliklerin elde edilmesi için araçlara ihtiyacımız vardır.


Bugün için hepimizi temsil eden bir devletimiz, milli bir örgütümüz yoktur. Parçalı durumumuz fiiliyatımıza da yansımaktadır. Milli düşünmek ve milli davranmaktan ziyade, kendi örgüt, cemaat veya gurup aidiyetimizle işler yapmakta ve yol almaya çalışmaktayız.


Haliyle milli siyaset ve sorunlar yerli yerinde durmaktadır. Hep şikâyet ediyor ve yekdiğerimizi suçluyoruz. Oysa dert yanmaktan ziyade iş yapmak, birlik arayışlarına hız vermek gerekmektedir.

Kuzey Kürdistan gerçeğine bakıldığında; bu işe öncülük edebilecek iki kesim bulunmaktadır. Biri PKK-DTP diğeri de İlim Cemaatidir. Bu iki kesimden biri bile tek başına Kuzey Kürdlerini temsil edebilecek yetenek ve örgütlemeden yoksundur. İki kesimin bir araya gelmesi durumunda,  hedefe büyük ölçüde yaklaşılmış ve ekseriyetin temsil edildiği bir yapı vücuda gelmiş olacaktır.

İki kesimin de gündeminde bu ve benzeri konuların olmadığını biliyoruz. PKK-DTP çevresinin Barış Meclisi ve benzeri girişimleri de bu ihtiyaca cevap vermekten uzaktır. Doğrudan yüzünü Kürdistan’a dönecek,  Kürdî ve Kürdistanî aidiyeti önemseyen, Türkiyelilik ve Türkiye partisi gibi içi boş, gerçekliği olmayan söylemleri bir tarafa bırakacak bir anlayışa ve tüm eğilimleri, özellikle zıt ve hasım eğilimleri bir çatı altında buluşturacak bir yapıya ihtiyaç vardır.

İlim Cemaati ise Kürd ve Kürdistan demekten çekinmekte, bu alanı kendi elleriyle eskiden hasmı olan PKK-DTP çizgisine terk etmiş bulunmaktadır. Keza, anlaşılmaz bir şekilde dünyadaki İslamî hareketlerle ( ne kadar İslamî oldukları da ayrı bir konu ) dirsek temasını sürdürürken; kendine, kendi sorununa yabancılaşmaktadır.

Kürdistan’ın bağımsızlığı Filistin veya Çeçenya’nın bağımsızlığından daha önemsizmiş gibi veya Kürdistan’ın Kemalist işgalden kurtulması, Irak veya Afganistan’ın işgalinden daha önemsizmiş gibi bir tavır içerisindedirler.

Bu çekingenlik o boyutlara varmaktadır ki Batman gibi bir yerde Filistin’e destek için yaptıkları mitingde sıradan birçok Filistinli şehidin posteri taşınırken; Kürdistan’ın fedakâr evlatları birçok şehidin ismi ve mücadelesi es geçilebilmektedir. Hatta kendi liderlerinin ( rahmetli Velioğlu ki Kemalist devlet güçleri tarafından şehid edildi ) posterini taşımaktan çekinen bir ruh haliyle hareket etmektedirler. Bu kadar kendi gerçekliğine yabancılaşmış bir hareketin geleceği ne olur, doğrusu merak ediyorum.

Bu dağınıklık ve ittifaksızlık içerisinde; PKK-DTP ve İlim Cemaati dışında kalan kesimlerin bir ittifak umuduyla baktıkları TEVKURD projesi de kimilerine göre sekteye uğramak üzeredir. Bunun nedenleri üzerinde durmak ve dağınıklığı eleştirmek hepimizin hakkıdır. Nitekim bendeniz de bunu yapıyorum. Ama eleştiriyle sınırlı bir ilgi ve alaka yetersiz ve haksızdır. Milli bir mesele olan Birlik Sorununa hepimizin taraf olması ve gerçekleşmesi için çaba sarf etmemiz gereklidir.

TEVKURD,  aleni çalışma tarzını ve meşruiyeti esas alan, meşru müdafaa dışında şiddet seçeneğini dışlayan bir yapılanma olarak varlık sahnesine çıktı. Tevkurd yasal bir kurum olmadığı gibi, illegal bir yapılanma da değildir.

Geldiğimiz noktada; yasal kurumların ( HAK-PAR ve diğerleri ) Tevkurd’e fiilen üye olması hususunda zorluklar bulunduğu müşahede edilmiştir. Keza, Tevkurd açısından da illegal bazı yapıların üyeliği ve üyelik tarzları tartışma konusudur. Haliyle Tevkurd’e üye olan bazı girişim, çevre ve fertlerden başka; Tevkurd bünyesinde temsil edilen örgüt, siyasi parti, dernek veya vakıf bulunmamaktadır. 

Sonbaharda, Eylül ayında böyle bir tablo ile Kongresini yapacak olan Tevkurd’u bekleyen sorunların başında, yola nasıl devam edeceğine ilişkin soru veya sorundur. Tek tek fertlerin temsil edileceği bir örgüt mü veya kurumların da destek verdiği yarının Milli Birlik örgütü mü?

Bu noktada mevcut Tevkurd yöneticilerini ve üyelerini suçlamak gereksiz olmasa da bence haksızlıktır. Bu sorun ile ilgili zamanını, imkânlarını seferber etmeyip de afakî olarak görüş bildirmek ne kadar gerçekçidir. Kürdistan’ın mevcut durumunu bilmeden, halkımızın görüşlerini, olaylara bakışını tespit etmeden tepeden inmeci çözümler sunmak hakkaniyete bağdaşır mı?

Biz, Tevkurd olarak sorunu aleni olarak sahiplenerek, baskıları cepheden karşılayarak, çalıyı dolanmadan meselenin mahiyetine, manasına ilişkin görüşümüzü kamuoyuyla ve haliyle muhataplarımızla da paylaştık.

Sorunun Kuzey Kürdistan’da Kürdlerin kendi geleceklerine ilişkin özgür kararlarını vermesi sorunu, siyasi iktidar sorunu olduğunu öncelikle belirttik ve buna ilişkin tutumumuzu elan da muhafaza etmekteyiz.

İkincisi; PKK-DTP, İlim Cemaati ve benzeri halk desteği güçlü olan kurum ve örgütlerin de içinde olacağı bir Kongre, Cephe ihtiyacının varlığına hala da inanıyor ve Kürdleri kendi sorunlarına sahip çıkmaya çalışıyoruz.

Üçüncüsü; Kürdlerin husumeti, didişmeyi, kardeş kavgasını bir tarafa bırakarak ( özellik hain ve münafık suçlamalarının rafa kaldırılması gerektiği ) işbirliği ve beraber iş yapma geleneğinin oluşturulması gereğine inanıyoruz.  Bu konuda herkese ve özellikle ismi geçen güçlere büyük görevler düşmektedir.

Yorumlar (11 gönderildi):

aliekber .. 24 Jun, 2008 12:57:10
avatar
ibo ben simdi sana ne diyem.ne mutlu turkum diyene ha.pes dogrusu .bazen insan ne diyecegini sasiriyor.televiziyonlarda cikip avaz avaz ne mutlu turkum diyede diye yirtinip duruyorsun.sanabakan turk sehircilerde biyik altindan guluyorlar ve aynen sunu diyorlar.astir alahin kirosu dune kadar turkce bilmiyordu simdi cikmis ne mutlu turkum diyene diye zirliyorsun .tabi haklidirlarda onlarda biliyorki sen kurtsun cunku istanbula geldiginde turkceyi daha yeni yeni sokmeye basliyordun .ustelik o zaman konustugun turkce istanbul sosyetesinin alay konusuydu yani sen kurt oldugun icin matraka aliniyordun.simdi kalkmis bu insanlara ben turkum diyorsun .kurt muzigini calip onlara sundugun gibi simdide (sanki kurtluk cok kotu bir irkmis gibi ) ne mutlu turkum diyene diyerek kendi irkini sunuyorsun sana gore her sey alinir satilir ÖYLEMI?
insanlar barisa ekmek ve su kadar ihtiyac duyarken sen nemutlu turkum diyerek halkina cikarilan ölum fermanini onayliyorsun ÖYLEMI?dedimya ibo sana ne diyem.
naci mir ali .. 24 Jun, 2008 11:18:28
avatar
küçük hesapların, büyük mücadelenin önüne geçmesi ne acı değil mi?
kalo .. 24 Jun, 2008 05:38:54
avatar
degerli kardesim aliekber sen at izi ile it izini birbirine karistiriyorsun bana kalirsa i.tatlises ile yukaridaki yazinin baglantisini ben sahsin bulamadim.lo olaya at gözlükleri ile bakmasan iyi olur kurdo.
berxwedan .. 24 Jun, 2008 09:59:23
avatar
sevgili sıdkı zilan seni tebrik ediyorum milli duruşundan dolayı biliyorsun dtpliler pkkeliler istedikleri gibi aponun posterlerini taşıyabiliyorlar tce polisleri gördüğü halde bişi demiyor diyorsun batmanda bir miting oldu filistin aglıor kardeşlik nerede mitingi emin olun eğer orda şehid rehber imma hüseyin velioğlunun posteri gösterilseydi direkt kardeşlerimizi kameraya alıp amed yada batman zindanına atarlardı işte bilmem hizbullah tetikçisini yakladık sırf o polisler göze girmeleri için haklısın kürdistani düşünceyi elbet hepimizde mevcut olması lazım evvell Allah hizbullahi harketinde kürd sorunuyla ilgili projeleri vardır hizbullahi harekete her yerden saldırı var pkkesi olsun dtpesi olsun tce olsun kemalistler olsun her heryden saldırı var HER Allahın günü MUSTAZAF DER derneğine filli saldırılar oluyor bir yandan rejim polisleri bir yandan marksist leninst pkke heryerden saldırı oluyor hiçbir kürd derneğinden ses çıkmıyor gercekten çok düşündürücü ama solculara en ufak bişi oldumu dtpe pkke hemen düğmeye basıp o türk solculara sahip çıkıyorlar emin olun pkke gözünde apocu olmayan herkes hain kontra işbirlikçidir bügün onlarca kürd cemmati var diğer kürdi dernekler var pkke tcden daha çok laikçi kesilip sürekli islami cemmatları derneklere camur atmıştır tutmasada izi kalmıştır 2000 operasyonlarında her gün binlerce hizbullahi hareketin mensupları yakalınıp göz altına alıp kaybedilmiştir bu durumuda pkke uzantısı dtpe çifte bayram yapmıştırlar dtpe milletvekilleri sürekli tceye ordusuna cagrıda bulunup işte kürdistanda kürd haması hortluyor efendim orduyla aynı görüşü paylaşıyoruz bize destek vermesiniz islamcılar başa gecer hepimizi keser gibi talihsiz sözleri sarf etmişti dtpe milletvekilileri dtpe pkke önce kürd halkından özür dillesin marksist dinsiz idolojiden vazgecip mucadelesini versin eger yapmıyorsada kürdistanda işi yapacakalrda elbbet var vesellemm
sıdkı zilan .. 27 Jun, 2008 03:29:52
avatar
Değerli kardeşim Berxwedan; şehid liderin için hapsi göze almanın zorluklarından bahsediyorsun da, kardeş kavgasında ölenler için niçin temkinli davranılmadığını izah etmiyorsun. PKK ile savaşta, iç temizlikte ölenlerden dolayı müebbet cezalar alındı, hem kardeş katli gibi yanlış bir siyaset ve kayıp hem de ağır cezalar. Oysa bir posterin cezası ols aolsa iki veya üç yıldır.

Kendi liderine sahip çıkmadan sizi inandırıcı bulamam, o zaman da millet sizi Hamas'ın uzantısı zannedecektir. Kardeşlik dayanaışması ayrı, uzantı olmak ise ayrıdır.

Koca Kürdistan tarihhinde şehid ve gazi olmuş, katkı sunmuş bir iki zat bulamadıysanız meselyi anlamamışsınız demektir. Şeyh Said, Said-İ Kürdi, Cibranlı Xalid, Hanili Salih Beg ve nicelerinin posterleri niye taşınmasın.

PKK, Devlet, sıkıntılar olmasa ben de örgüt kurarım. Yani köpeksiz köye ben de değneksiz girerim. İş o ki zorluklara rağmen iyi işler yapasınız.

Hamas örneğini inceleyin. Uğruna mitingler düzenlediğiniz HAMAS.

Filistin İslami Mukamemet Örgütü. Yani kendini toprağına nispet ediyor, İslami kimliğe de vurgu vardır. Ve bunları çekişki olarak, Irkçılık olarak kimse algılamıyor. O zaman Kürdistan İslami Mukavelmet Hareketi pekala olabilir.

Hamas'ın düşmanları da sizden daha fazla, coğrafya küçücük, nufus az. Oysa Kürdistan'da imkanlar çoktur.

Mesele niyet ve konsept meselesidir. PKK Kemalistlere çağrı yapıyorsa siz de Kürd halkına , Kürdistan halkına çağrıda bulunun ve Kürdi ve Kürdistani davayı sahiplendiğiniz zaman Kürd halkı sizinle olur, PKK ile değil. Vesselam.
berxwedan .. 27 Jun, 2008 09:44:29
avatar
Mesele niyet ve konsept meselesidir. PKK Kemalistlere çağrı yapıyorsa siz de Kürd halkına , Kürdistan halkına çağrıda bulunun ve Kürdi ve Kürdistani davayı sahiplendiğiniz zaman Kürd halkı sizinle olur, PKK ile değil. Vesselam. evet sayın sıdkı zilan hewalım bu konuda seninle hem fikirim zaten dikkat edersen sürekli baskınlarla karşı karşıyayız elbbete islami cemmat kürdlere cagrıda bulunması lazım dediğin gibi mazlum kürd halkını laik uzantılarından kurturmalıyız DEDİĞİN gibi bu sadece bizim tekkelimizde değil bütün kürdistan islam cemmatların sorunu olması lazım bunuda sana söylümek istiyorum katil diyorsunda bence ağır bir ihtiham sadece kendimizi savunduk dinamitin fitilini pkke ateşlemiştir ve bu ateş bütün kürdistanı yakmıştır dediğin gibi gün kardeşlik günüdür mazlum kürd halkını marksist leninist laik uzantılarından kurtarmalıyız bizde senin gibi düşünüyoruz Allahın izniyle illerde belli olur KENDİ DİLİNDEN HİZBULLAH adlı kitabını okumuşsunuz kürdistan sorunu hepimizin sorunudur sesiz kalmak acizliktir hz Ali ne demiş haksızlığa karşı susan dilsiz lal bir şeytandan hiçbir farkı yok Allahın izniyle kürdistanda şex saidin düzeni kurulacaktır vesellem
esat turan .. 28 Jun, 2008 12:34:33
avatar
hocam her zaman belirtiyorum, önerileriniz; bireysel çıkarlardan öte, şu ve bu grubun emellerini esas alan dar çıkarlar peşinde koşmayan, halkımızın gerçekleri vurgulayan, yapılması gereken tenel gerçeklerdir.
gelgelelim, dar çıkarlar ile hareket eden chp anlayişi hakim klsaik solculuk ve ya sovyet modelinden gelenler az olsun, bizim olsun başkasına olmasın anlayışı sürüyor. bu anlayış reel solcululuğun temel esaslarıdırç
eğer birisi bağıra bağıra genelkurmaya çağırıda bulunup beni dinleyin. güney kürdistanda devlet kuruluyor deniyorsa... bunun ne yapmak istediği herkese malum. bu şahsın mevcut kemalist anlayişiyla birlik olunabilinir mi.. ancak kürt siyasetinin üzerine bu şahıs ve şahsiyetlerini etkisi sıfırlamakla mümkündür.
islami çevereler de, çatışma ve birileri bizi birbirimize kırdırtacak eğlim ve pratiklerden uzak olmaları lazım. çatışamanın kime hizmet ettiği gayte iyi biliniyor.
tevkurd in işlev kazanması içinde, başta belirtiğim
chp anlayışında gelenlerin bu oluşumda ellerini çekmeleri gerekir. bunlar dar, çıkarci ve küçük olsun bizim olsun anlayışla politika yapan kesimler. bunlar kürt ve kürt halkından uzak dursunlar. kime yamalamak istiyorlarsa öle yapsinlar. örgütleme, yeni bir çıkış ve putları yerle bir edecek, birinci,ikinci,üçüncü adam kültlerine başına birer senam olarak dikmyecek bir yapılanma.. ihtiyaçtır zaruridir.selam saygılarımla
farkini amedi .. 02 Jul, 2008 06:29:01
avatar
sayın zilan sizi analmakta zorluk çekiyorum bazen...bazı yazılarınız harika ama bazı yorumlarınız gerçekten düşündürücü.Kürdlere eziyet,sıkıntı,korku ölüm saçan, değerlerine (kimlik ve din)yabancılaştırıp uzaklaştıran bu iki örgütü birleşmeye çağırıyorsun.Öyle birşey olursa millet Laik sisteme rahmet okur.Milletin başına bela olmaktan başka iş yapmamış bu örgütleri kurtarıcı olarak görmenize şaşırıyorum.ilim çevresini sanki ideal bir yapıymış gibi hatta apo gibi geçmişi karanlık olan lideri velioğlunu bile şehid görüyor,ama az biraz kusurları var oda olmasa her şey tamam diye bir anlam veriyorsunuz...Allah kürdleri bu iki beladan kurtarsın.....
berxwedan .. 06 Jul, 2008 06:05:41
avatar
farkini amedi zilana yaptığınız eleştiri yanlış bence doğrudur veli oğlu kemalist rejim tarafından şehid edildi 1 apoyla kıyaslıyamasın velioğlu son kurşununa kadar kemalist rejimle çatıştı teslim olmadı annemde türk demedi davasınıda satmadı iki dakkada pkkede hizbullahta kürdistan gerceğidir bunu kabulenmemiz lazım sayın sıdkı zilanın dediği gibi kürdlerde birlik sorunu vardır haketen pkkeyi hizbullah hiçe sayarak ne yapabiliriz FİKRİ AMEDİ şuan kürdistanda iki parti vardır hizbullah pkke her ikiside büyük kitleye sahip fikri amedi bir konuda sana katılyorum islam marksiszim asla bir olamaz olmasıda mümkün değildir ikisinin cizgisi ayrıdır hizbullahın görüşü şu islami cercevede sesiz bir şekilde kürd sorunun cözümü diyor pkkede her defasında pervane gibi dönüyor bir gün kondeferalizim bir gün fedoralizim bir gün demokratik laik türkiye cumhuriyeti hergün renkten renge giriyor yine tceye yaranamıyor bu bir gercektir ama hizbullahi cemmat asla cizgisinden vazgecmemiştir SAYIN SIDKI ZİLANI ilim cemmatıda eleştiryor gayet normaldır sayın sıdkı zilan diyor ilim cemmatı neden kürd sorununa sesiz kalıyor biraz daha sesini gürleştirebilir bu konudada onunla hem fikirim zaten ,İLİM CEMMATININ KENDİ DİLİNDEN HİZBULLAH KİTABINI okuduğumuz zaman kürd sorunun cözümünü çok güzel bir şekilde dile getiryor hizbullah cemmat diyorki kürd sorununu emperyalistlerle değil kendi içimizde islami cercevesi içinde ancak cözülür buda mümkünmü değilmi buda derin bir mesele pkkede kürd sorununu marksisizmle çözmye çalışyor buda olmaz çünkü kürd halkı ezilmiş sürgün edilmiş halkları gasp edilmiş bir halktır ahmed berfin rojda hüseyin ne bilsin marksiszimin ne olduğu kürdistan halkı dinine diline bağlı bir halktır pkkede bu şekilde hiçbir yere varamaz daha bundan 4 senesine kadar kürdistanda islami cemmatlradan cıt yoktu ses yoktu bir basın acıklaması dahi yapamıyorlardı hiçbir sivil toplum örgütü bir basın acıklaması yapamıyordu diğer yasal kürd dernekleri buna dahi pkkanın korkusundan ta islami cemmat faliyetlerine başlamıyıncaya kadar yine diğer kürd islami dernekler diğer sivil toplum örgütleri hizbullahtan cesaret alarak bügün istedikleri gibi basın acıklaması yapıyorlar etkinlikleri yapıyorlar Emanete xwedaye mezun u rahman bıbın bı xatre
farkini amedi .. .. 08 Jul, 2008 05:34:47
avatar
Sayın berxedan,yanılmıyorsam sayın zilan kendisi avukattır.Sizin avukatlığınızada ihtiyacı yoktur.Sayın zilandan cevap savunma beklerken sizden gelmesi ilginç...?Son kurşununa kadar kemalist rejimle çatışan teslim olmayan herksi şehit olarak kabul edersek sisteme muhalif olup çatışan herkes şehittir o zaman...Velioğlu yüzlerce müslüman kanı akıttı...Aslında apo gibi demek biraz apo ya haksızlık gelebilir.Neden derseniz apo kadar büyük bir güce sahip olsaydı kürtlerin vay haline.Kürtlerin hepsi şimdi laik kemalist olmak zorunda kalmıştı. Bölgenin hassas iki konusu aynı zamanda değerleri(din,kimlik)bu iki belanın elinde olması çok acı verici.İtiraf edelim pkk çok şey kaybettirdi ama kazandırdıklarıda olmuştur.Ya velioğlu hem bu halka hem bu dine çok ama çok şey kaybettirdi.Şİmdi hangi yüzle utanmadan sıkılmadan bu halkın karşısına çıkıp kendilerine tebliğci rolü biçebiliyorlar.Sayın zilan şehid dedikten sonra(velioğlu için)ciddi şüphelerim arttı doğrusu.Yoksa oda bir projenin içindemi acaba...?Umarım yanılırım.Bana velioğlunun şehid olarak kabul edişinin mantığını açıklamasını beklerim...Ama sayın zilan açıklasın berxedan kardeşimiz değil....
FİKRÎ MEDÎ .. 11 Jul, 2008 04:09:29
avatar
berxwedan mustear ismi ile yazan arkadaş Farkini amedi'ye cevap yazarken satır aralarında farkini Amedi ile fikri amedi ismini karıştırarak hem de büyük harflerle ismimi zikr edip bu iki şahsın aynı kişi olduğu yalnışına düşmüştür. benim yükardaki yazı ve yorumlarla hiç bir alakam yoktur. bir çok islami sitede kürtçe yazılarım yayınlanmaktadır. şimdiye kadar böylesi tartışmalara girmediğim gibi, bundan sonra da girmeye niyetim yoktur. hem kimin şehid kimin gazi yada şehid olup olmadığını biz değil Alemlerin Rabbı karar vercektir. her şey adl-i ilahide bütün çıplaklığıyla ortaya çıkacaktır. umarım berxwedan kod adıyla yazan arkadaş bizi bilinçli olarak hedef göstermemiştir.
selam ve dua ile

Yorum yaz comment

Yorumlarınızı aktarırken kişi hak ve özgürlüklerine saygılı olmanın yanısıra, nitelikli görüş ve eleştirilerinizle katkı sunmanızı bekliyoruz. Katkısı olmayan, ilgisiz ve  eleştiri sınırlarını zorlayan yorumlar yayınlanmayacaktır.

Güvenlik Kodu:

  • email İlet
  • print Yazıcı versiyonu
  • Plain text Düz Metin