Anasayfa | Yazarlar | Mehmet Yavuz (Arıtürk) | Mehmet Yavuz: 91 Doğumlu Ve Adı LEYLA Olan Kızlar

Mehmet Yavuz: 91 Doğumlu Ve Adı LEYLA Olan Kızlar

Yazı boyutu Decrease font Enlarge font
image

Ancak bir neden’i bilerek veya bilmeyerek es geçmiş. Dolayısıyla üstad hedefi fena ıskalamış. Ben şimdi haddim olmayarak Ahmet Altan’a bir soru soracağım. Leyla Hanımın ilk meclis deneyimi olan 1991 yılında doğmuş, henüz yirmi yaşlarında, adı Leyla olan binlerce Kürdistanlı kızın gözlerine şöyle bir baksın! Hangisinin gözlerinde fer kaldı?











Tarihçi değilim; fizikçi veya kimyacı olmadığım gibi. Ama bütün bilimler az veya çok ilgimi çeker. Birini az, birini çok olsa da hepsini severim. Tıpkı tarihi coğrafyadan çok sevdiğim gibi.

Bu yüzden bugün -bazılarının vehmettiği gibi- devrimci bir söylevden ziyade coğrafik bir deyimmiş hissi veren “büyük Türkiye milleti” sözüyle ilgili değil de, bu sözü söyleten tarihle, yaşanmışlıkla ilgili bir şeyler yazacağım.

Tarih’in kronolojik boyutundan ziyade onun bilimiyle (birey-toplum-tarih ilişkisi) uğraşanların terminolojisi farklıdır. Onlar daha çok nedensellik kavramı üzerinde dururlar.

Mesela tarih tamamen tesadüfi olaylar zinciri midir yoksa kanunları ve prensipleri olan bir bilinç midir? Eğer tarihin kanunları ve prensipleri varsa bunda bireye, lidere ve topluma yüklenen misyon nedir v.s.

Marks ve Hegel Okulu gibi tarihi farklı yorumlayan değişik okullar, ekoller vardır. Her ekol tabiatıyla savunduğu görüşe tarihten örnekler getirir.

İzninizle ekollere girmeyeceğim. Okulun arka bahçesinde bir sigara içimliği teneffüs yapacağım. İşte size ekollerden birinin sunduğu hoşuma giden örneklerden biri:

Emevilerin son halifesi II. Mervan bin Muhammed ordunun başındayken savaşın kızıştığı bir ânda abdest bozmak için ordudan ayrılır ve tenha bir yere gider. Orada tesadüfen bir düşman askeri tarafından öldürülür. Derken Emevi ordusunda bozgun başlar ve savaş Emevi hanedanının yıkılmasıyla biter.

Sonuçta tarihçiler aynen şunu yazar: Koca bir devlet bir abdest bozmaya gitti.

İşte bu gibi hikayeler bana tarihi coğrafyadan fazla sevdirdi. Çünkü bu tür hikayeler bana öğretti ki, kendilerini birilerinin insafına bırakmış, hür ve özgür olmayan bireyler…

Neyse, bu paragrafın konuyla alakası yok.

***

Konu, kendilerini Peygambere endekslemiş insanlar söz konusu edilerek Kur’an’da da işlenir. Uhud savaşında Peygamberin (s.a.a) öldürüldüğü söylentisine rağmen direnmeye devam eden İmam Ali (a.s), Ebu Dücane ve birkaç arkadaşı dışında ordu bozulur ve dağılmaya başlar.

İşte bunun üzerine inen ayet şöyledir:

“Muhammed ancak bir peygamberdir. Ondan önce de peygamberler geçmişti. (Tutun ki) Ölür veya öldürülürse, topuklarınız üzerine gerisin geriye mi döneceksiniz?” (Âli İmran 144)

Bu da İslam’ın birey öğretisi.

***

Gelelim konumuza:

Değerli Ahmet Altan her günkü şahane yazılarından birini daha yazmış bu gün: Elsa’nın gözleriyle harmanlanmış “Zana’nın Gözleri” diye.

Leyla Hanım’ın yorgun mu, bitkin mi, üzgün mü, kızgın mı belli olmayan, bütün duyguları yüklenmiş gözlerinin, yıllar önce yine aynı mecliste ama bir alamut edasıyla çakmak çakmak yanan gözleriyle olan fark’ı, neden’i irdelemiş.

Ancak bir neden’i bilerek veya bilmeyerek es geçmiş. Dolayısıyla üstad hedefi fena ıskalamış.

Ben şimdi haddim olmayarak Ahmet Altan’a bir soru soracağım. Leyla Hanımın ilk meclis deneyimi olan 1991 yılında doğmuş, henüz yirmi yaşlarında, adı Leyla olan binlerce Kürdistanlı kızın gözlerine şöyle bir baksın!

Hangisinin gözlerinde fer kaldı?

Hatta söz konusu makaleye değerli Welat isimli okurun yazdığı yorumunda söylediği gibi Leyla Hanım’ı Amed sokaklarında izlesin. Gözlerine baksın, iyice baksın. Göreceği yorgun, bitkin ve küskün bir çift gözden başka bir şey olmayacaktır.

Sebebi ne 1991 iktidarı, ne o dönemin Meclis Başkanı, ne de Milletvekilleri değil sadece.

Sebebi biraz da Leyla Hanım’ın kendisidir.

En “benim” diyen erkekleri bile kendinden utandıracak bir yüreğe sahip olan kadının irade dersinde sınıfta kalmasının izleridir Sayın Zana’nın gözlerinde... Kendini bir ferde endekslemiş, dolayısıyla özgürlüğünü hibe etmiş bir bireyin kendine olan küskünlüğüdür Ahmet Altan’ın gördüğü.

Belki de görmediği veya görmek istemediği…

Bir de gerçeğin açtığı yaranın Kum Saati zamanıyla unutulamayacağı.

Şimdi izniyle ben de Ho Çi Min Kenti'nden bir dörtlükle aktarayım:

Benim yaşamım tarihin bir parçası mıdır,
Yoksa tarih, benim yaşamım mıdır?
Bu soruya bir türlü yanıt veremediğimden,
Yazdığım tarih alev alıyor tam da orta yerinden.

Hadi, sağlıcakla...

http://www.siirtgundemi.com/91_DOGUMLU_VE_ADI_LEYLA_OLAN_KIZLAR_ya_z_843.htm

Yorumlar (11 gönderildi):

Bir Leyla zede.. .. 04 Oct, 2011 02:05:12
avatar
LEYLA SEN BENI YAKTIN

Leyla Zana...Sana hakkimi helal etmiyorum..1990 da meclise cikip Kurdce yemin ettiginde, ben sari basin kartini yeni almis ve Turkiye Gazetesi nde calisan genc bir Kurd idim..Yemin sirasinda uzerimde yesil sari kirmizi renkli kalem oldugu icin, orada calisan azili irkcilar galeyana gelmis ve bana saldirmislardi ve ben kendimi zar zor disari atip, eski milli bir guresci olan hemsehrim sayesinde canimi zor kurtarmistim..Ondan sonra da zaten isi birakmistim..

TC basininda sozde teror damgasi yiyip ulkeyi de terk etmek zorunda kalmistim ve 19 senedir ailemi goremedim...Leyla sen dondun ama ben hayatimin pahasina donmedim..Leyla sen derin devletin ajani misin hani Kurtlar vadisi de ayni espriyi isliyor ya...

Leyla hakkim sana haram olsun, beenim nezdimde halkimin hakki da haram olsun..Unutma, sen kivilcimi yaktin, bizi atese attin sonra da geri dondun, senin gibilere provakator denir..
Bir Leyla zede.. .. 04 Oct, 2011 02:41:23
avatar
Ha bir de...Turkiye gazetesinden once calistigim ajansta, Halepce olayiyla ilgili multeci pesmergeler hakkinda yazdigim yazidan dolayi, ki o donemler Kurd Kurdistan kelimeleri yasakti..Devletin resmi politikasina gore Kuzey Irakli yazmamiz gerekiyordu yine isi birakmak zorunda kalmistim..
Balon ataturkcu, bulgar gocmeni mudur, elini hayalarina atip bir suru insanin in icinde #ulan sen anarsistmisin# diye beni azarlamisti..Zaten buradan mimlenmistim...
Leyla senin olayin da tam anlamiyla hayatimiza mum dikti..Yani hani siz ovunuyorsunuz ya, Kurdleri biz yarattik falan filan diye...Leyla, biz Kurdlugumuzu sizden odunc almadik...Biz Kurd dogduk, eskiden de Kurd tuk, simdi de...Kimbilir benim gibi kac insani yaktiniz...
Bak Leyla ben annemi 20 yildir goremedim...Sebebini biliyormusun?..Onurlu bir halk evladi olmanin bedeli vardir Leyla...Sakin kalkip bana #biz bedel odedik..# deme..Sakin kalkip bana #bu stratejidir# de deme Leyla...Stratejiniz de batsin, durusunuz da...
Goturdunuz butun halkin iradesini TC ye peskes cektiniz...Allah belanizi versin...Alllah vermese bir gun ben eger benim elimde guc olursa ben verecem...Oysa ne kadar sevmistik seni Leyla...
Bak hakkinda kitap bile yazdirdik, tifil ogrencilere...Simdi ben onlarin yuzune ne halle bakacam, ne diyecem...Yaw bi gun de soylediginizin arkasinda durun...Dusmanini seven, dusmanina asik, dusmanin yapay gulusune kahkahalarla cevap veren zavallilar..Kurdluk onurunu bes para ettiniz...
Eski GERILLA .. 04 Oct, 2011 03:10:03
avatar
Leyla Shakarow odulunu alirken yaptigi konusma biuttiginin resmiydi...
Leyla xanim sen aldigin odulu geri ver.o odul sana yakismiyor...Shakarowun sovyet diktatorlerine karsi nasil direndigini okumadinmi? Sen ise iradesini satmis,imrali efendisine ses çikartamayacak kadar korkaksin..Unutmaki cesaret sadece dusmana degil ayni zama,nda kendi diktatorlerinede karsi çikmaktir...Sen kurt kadinina ve tarihine ihanet ettin..Apocular seni sivazlasin nasil olsa sen ve Apocular çopluge atilacaksiniz, ama o zaman gelip bu halktan sevgi bekleme....
Bir Leyla zede.. .. 04 Oct, 2011 03:24:08
avatar
Devsirme Kurdler ve devsirme Turkler basimiza bela olmus..Birileri muhacir olarak geliyor ulkemize sonradan musluman olup eline de TC nin ismarlama bayragini alip bize Turkluk dersi vermeye calisiyor...

Diger yandan uc bes tane biji yi ezberlemiz soyu sopu belli olmayan sonradan Kurdlesmis olanlar cikiyor sozde bize Kurdluk ogretiyor bizi yaratmis oluyor, bizim adimiza hareket ediyor, bizim insiyatifimizi ya MIT e ya CIA ya yada bilmem nerelere pazarliyor...

Ruhlari sahte, yapmacik iskelet gibiler...Hadi Leyla bana biji leri degil...sonradan ogrenilen sozde modern Kurdce yi de degil...Bana Kurd ruhunu ogret...Hadi Leyla bana Ehmede xane yi, Nuri Dersimi yi Gazi Mihemmed i Melle Mistefa yi Seyh Seid i ogret...

Yok Leyla bunlarin hepsini es gec...Bedirxane Botan e yi de ogretme...Bana devsirme Kurdleri ogret...Soyu sopu ve 7 dedesi asli belli olmayanlari...Yanlis anlama onlari asagilamiyorum...Hatta Kurdluk adina bir tas ustune tas koyana da buyuk saygi duyuyorum...Ancak herkes haddini bilmeli...Bu ulkenin ve bu topraklarin gercek sahipleri var...Once kemige degecen, sonra ilige inecek...Ama siz daha ete bile degmemis, killarin ustunde geziniyorsunuz...

Kurd ruhundan, agacin kokunden coook uzaksiniz...Bir koylu ninesi bile gercek Kurdu, pazarliksiz halk cocugunu 100 metreden tanir..Siz gidin 14 15 likleri kandirin...Ayni bana 17 dimde sasirtmaca verdiginiz gibi...heyecanimdan faydalanmistiniz..O heyecan akillandi Leyla..Kursun gecirmez tenimiz oldu Leyla...Irademizi suyla dovduk haberin ola..
celal .. 04 Oct, 2011 02:44:28
avatar
leyla,dan ne yapmasını bekliyoruz. bugün artık mücadele seyid rızalıkla muhammed gazilikle bedirxanlıkla yapılmaz. o mücadeleler o zamana hastı ve çoğu yerel ve plansızdı. devir artık stratejı plan devridir.leyladan bedirxanlık yapmasını beklemek zamana ters. elbette tcnin meclisinde kemalın adına yemin etmek hepimizin istemediği bir durum ve bilerek isteyerek bunu okuyan onursuzdur satılıktır. leyla da bir mücadele başlattı 20 yıl önce bir eylem yaptı. konjüktürel olarak çok yerinde ve doğru bir eylemdi. çok yankı uyandırdı ve bunuun için gerekirse bedeller ödeyeceğini biliyordu. ama şimdi meclise gidip mücadele etmesi gerekmez mi? bazıları var anarşistliği tercih edip herşeyi her düzeni eleştirip böyle yapanları da damgalıyorlar hakaret rdiyotlar. ama yapıcı hiç bir faaaliyet yürütmüyorlaamücadeleleri eleştiriyorlar mücadele etmiyorlar yada mücadelenin nasıl yapılması gerektiğini de söylemiyorlar. yada önerdikleri yöntem hissidir akla mantığa uymuyor yani eğer o şekilde hareket edilse başarısızlık ve hüsranla sonuçlanacağı açık... bunların göz önünde bulundurulup daha akli ve vijdani yaklaşıması gerekiyor diye düşünüyorum... not: nasname 'özgür bireyler' neden kendilerine rers düşen yorumları yayınlamaz bu 'özgür bireyler'liğe ters düşmüyor nu?
Bir Leyla zede.. .. 04 Oct, 2011 11:13:03
avatar
Biz niye Kurd mucadelesine destek olduk..Cunku isin icinde Kurd ve Kurdistan ibreleri vardi..Kurdler lehine olmayan ve Kurdistan adina olmayan bir harekete Kurd mucadelesi denir mi?..Yok..Dunyaya sorsan sana gulerler..Yok konjektorel mis, yok stratejiymis...Bunlar hatalari ortmeye yarayan kirli bezlerdir...

Ayrica bu soylemleri dillendirenler zamanla dusmanin istedigi cizgiye gelir..Demokratik mucadele denen sey dunyanin butun halklari icin gecerli olabilir fakat Kurd ulusal haklari icin boyle bir terim ancak kendi kendini kandirma olur...Acin tarihi biraz ders alin...

Bizi hayvan yerine bile koymayan, emperyalizmin hizmetindeki taseron somurgeciler ittifakiyla karsi karsiyayiz..Yine de hepsini toplasan bedirxan in tirnagi bile etmezler...seyid Riza ve Qazi mihemmed in ise, killari bile olamazlar..Ulusal ruhtan uzaklar...Meselenin ozu bu..
celal .. 05 Oct, 2011 01:22:37
avatar
peki nasıl bir mücadele yürütelim. tamam kişisel bazda asimilasyona 'emperyalizme' karşı direnmeye çalışıyoruz. ama sadece güçlüler iradesine uzun süre sahip çıkabilenler bu mücadeleyi devam ettirebiliyorlar. çoğunluk ise zayıf pes ediyorlar
peki toplum bazında siyası hareket olarak beraber örgütlü olarak, bütün bir milleti kapsayacak bir direniş nasıl alabilir. yanı mücadelenin tarzı yolu yordamı yöntemi manifestosu ve kriterleri ne olmalıdır soruyorum 'Bir Leyla zede'ye...
shirnexi .. 06 Oct, 2011 02:05:41
avatar
Bir Leylazede yazdiklarin cok dogru yerden goge kadar haklisin. Kurdleri asimile eden turkler deil artik bahsettigin sonradan ortaya cikan yapay kurdler. İnanirmisiniz diyarbakirda turkce (hem de igrenc bir turkce) konusuldugu kadar hicbir yerde konusulmuyor. İnsanlar cok yapay bir hayat suruyorlar kurd kulrurunden kurd dilinden uzak cok asimile bir hayat yasiyorlar. Tek bildikleri sey gidip Kurd ve Kurdistani yasamdan uzak yapay ve ne idugu belirsiz sloganlar atmak.
.. 01 Jan, 2012 07:11:51
avatar
bir leyla'yı baz alarak sorunu çözemezsiniz.eger bi öneriniz varsa siz gelin örgütlenin sorunu çözün.dışardan konuşmak kolay.orada yangelip yatmayın.sorun yazı yazmakla yorum etmekle olmuyor.sorun örgütlenmekten geçiyor.hadi geli...............
zerin .. 01 Jan, 2012 07:36:12
avatar
Allah askina ne diyorsunuz sayin isimsiz arkadas.Yeni Leyla ha,siz galiba bu gece gercekte degilsiniz,neyse yeni yilin hatirina sizi, hos görüyorum.Imrali her görüse kapali,nasil Leyla olalim.öncelikle taaf olmak gerek.Kardesim islami sart ve surtunu bilmiyormususunuz?Ben biliyorum.Kabe ziyaret edilmeden,haci olunmaz,yeni yilda iyi müslüman olman dilegiyle.sayilar
Bêalî .. 01 Jan, 2012 03:28:54
avatar
yeni yılımıza daha 13 gün var.13 gün sonra zırvet yaparız."zirvetê gaxendê"içine dileklerin tutması için küçük ağaç parçalarına belli şekiller verilir.mesela çiftçi için karasabana benzer parçacık,yani bütün küçük ağaç parçaları önceden yıl başı zırvetini yiyecek olanalara tanıtılır.içine hem iyi dilek hemde nahoş olmayan dilek parça ağaçları yıkanarak konur.daha sonra yenilirken kime hangi dilek ağaç parçası çıkarsa birbirine göstermek süretiyle o "sersala nû" kutlanır gülünür sohbet edilir.Hevalno bende sizlerin adına öyle dilek ağaç parçaları koyacağım.estenbolda olsamda yıllardır ben yılbaşını eski kurd adetlerine göre kutluyorum.dua edin belki bu dilekte yeni leyle lar çıksın.Ya da "Darik ê"dewlemendê bana çıkar ne dersiniz.roj baş.

Yorum yaz comment

Yorumlarınızı aktarırken kişi hak ve özgürlüklerine saygılı olmanın yanısıra, nitelikli görüş ve eleştirilerinizle katkı sunmanızı bekliyoruz. Katkısı olmayan, ilgisiz ve eleştiri sınırlarını zorlayan yorumlar yayınlanmayacaktır.

Güvenlik Kodu: